Czy żelazo ma wpływ na wypadanie włosów?

tabletki z żelazem

Żelazo a wypadanie włosów – to temat nurtujący zarówno kobiety, jak i mężczyzn, którzy zauważyli przerzedzenie się fryzury. Nie jest to dziełem przypadku, ponieważ pierwiastek ten odgrywa istotną rolę w ludzkim organizmie i jego niedobory mogą prowadzić nawet do łysienia. Z czego to wynika i jak przywrócić odpowiedni poziom żelaza?

Żelazo rola w organizmie

Żelazo to jeden z kluczowych pierwiastków dla organizmu człowieka. Jego podstawową rolą jest dostarczanie tlenu do narządów i mięśni, ale odpowiedzialny jest również za wiele reakcji enzymatycznych. [1]

Suplementacja żelaza ma kluczowe znaczenie w kontekście prawidłowej pracy układu nerwowego i odpornościowego, pozwala na skuteczną detoksykację wątroby i walkę ze szkodliwymi dla człowieka wolnymi rodnikami.

Co więcej, to żelazo bierze udział w postawaniu erytrocytów (czerwonych krwinek) w szpiku oraz syntezie cholesterolu. Jego niedobory mogą mieć bardzo negatywny wpływ na wiele funkcji życiowych, a co za tym idzie – zdrowie i samopoczucie człowieka.

Czym jest ferrytyna?

Bardzo istotną rolę w kontekście utrzymywania prawidłowego poziomu żelaza ma ferrytyna. Jest to białko, które pełni funkcję magazynu dla pierwiastka [2] – to właśnie dzięki niej organizm może sięgać po jego zapasy wtedy, gdy okazuje się niezbędny do przeprowadzenia różnego rodzaju procesów.

Stężenie ferrytyny odzwierciedla poziom żelaza w ustroju. Co więcej, w przypadku nadmiaru pierwiastka, chroni przed jego toksycznym oddziaływaniem.

Jej stężenie warto zbadać zwłaszcza wtedy, gdy występuje podejrzenie niedokrwistości, która objawia się łamliwością włosów i paznokci, sennością, bladością skóry czy bólami mięśni. U kobiet prawidłowy poziom tego białka w surowicy wynosi 10-200 mikrogramów na litr, zaś u mężczyzn 15-400 mikrogramów na litr.

Zarówno niedobory żelaza, jak i ferrytyny mogą prowadzić do wypadania włosów. Z czego to wynika?

Wpływ żelaza na zdrowie włosów

Jak wspomnieliśmy wcześniej, żelazo odpowiada za transport tlenu oraz enzymów w organizmie. Są one niezbędne nie tylko narządom i mięśniom, ale również mieszkom włosowym. Zachodzi w nich wiele procesów podziałowych, których przebieg jest w dużej mierze uzależniony właśnie od poziomu żelaza w organizmie.

Jeżeli stężenie tego pierwiastka jest prawidłowe, proces przejścia włosów z fazy wzrostu do fazy spoczynkowej przebiega w odpowiednim tempie i bez jakichkolwiek problemów. W efekcie powstają nowe mieszki i nie dochodzi do przerzedzania się fryzury.

To jednak nie wszystko. Odpowiedni poziom żelaza pozwala utrzymać włosy w dobrej kondycji. Prawidłowo dotleniane będą błyszczące, mocne oraz odporne na kruszenie. Dlatego suplementacja tego pierwiastka jest tak istotna, by twoja fryzura pozostawała piękna każdego dnia.

Niedobór żelaza a wypadanie włosów

W wyniku niedoboru pierwiastka może dochodzić do bardzo szybkiego przejścia włosów z fazy wzrostu do fazy spoczynkowej, czego konsekwencją jest zahamowanie procesu ich powstawania. To z kolei powoduje nie tylko nadmierne wypadanie, ale również brak możliwości powstawania nowych mieszków.

Co więcej, braki żelaza mogą prowadzić do pogorszenia się struktury włosów. Stają się one matowe, wyglądają na zniszczone oraz intensywniej się kruszą.

Wypadanie oraz zła kondycja włosów są jednymi z pierwszych objawów niedoboru żelaza. To właśnie one najwcześniej tracą dostęp do tego cennego pierwiastka, w związku z czym zaalarmują cię o problemie.

Ferrytyna a wypadanie włosów

Ferrytyna, która magazynuje żelazo w komórkach organizmu również ma bardzo duży wpływ na proces powstawania nowych włosów. Zbyt niski jej poziom prowadzi do niedoborów tego pierwiastka, co z kolei ma wpływ na gęstość fryzury.

Wypadanie włosów może mieć miejsce nawet wtedy, gdy ilość ferrytyny w surowicy mieści się w dolnych granicach przyjętych norm (około 10 mikrogramów na litr u kobiet i 15 mikrogramów na litr u mężczyzn).

Niezbędne w takiej sytuacji może okazać się podniesienie jej poziomu. Jest to możliwe dzięki włączeniu do diety czerwonego mięsa, tłustych ryb, zielonych warzyw liściastych, żółtek jaj, pestek dyni czy orzechów.

Inne oznaki niedoboru żelaza

Wypadanie włosów jest jedną z oznak niedoboru żelaza w organizmie. Jego zbyt niski poziom może jednak objawiać się także na wiele innych sposobów. Mowa tu przede wszystkim o uczuciu zmęczenia i osłabienia, senności, problemach z koncentracją oraz bólach głowy.

Do innych oznak niedoboru żelaza zaliczamy również:

  • bladość skóry
  • cienie od oczami
  • przyspieszoną akcję serca
  • zawroty głowy
  • łamliwość paznokci
  • suchość skóry
  • obniżenie odporności

Jakie są przyczyny niskiego poziomu tego pierwiastka w organizmie? Problem wynika najczęściej z niewłaściwej diety pozbawionej produktów bogatych w żelazo. Z tego powodu na niedobory pierwiastka często cierpią weganie i wegetarianie, którzy nie spożywają mięsa.

Do innych przyczyn zaliczamy również przewlekłe krwawienia (np. podczas miesiączek) czy zaburzenia wchłaniania mikroelementów w jelitach.

Często z niedoborami żelaza zmagają się także kobiety w ciąży oraz osoby w okresie dojrzewania, ponieważ zapotrzebowanie organizmu na ten oraz inne pierwiastki jest wtedy dużo większe.

Zapotrzebowanie na żelazo

Dzienne zapotrzebowanie na żelazo u osób dorosłych wynosi:

  • 18 mg w przypadku kobiet
  • 10 mg w przypadku mężczyzn
  • 27 mg w przypadku kobiet w ciąży

Uzupełniając niedobory tego pierwiastka, warto zwrócić uwagę na to, w jakich formach występuje. W produktach zwierzęcych mamy do czynienia z żelazem w postaci hemowej, zaś roślinnych – niehemowej. Lepiej przyswajalna jest ta pierwsza forma.

Produkty bogate w żelazo

Jeżeli chcesz uzupełnić niedobory żelaza, powinieneś włączyć do swojej diety odpowiednie produkty. Mowa tu zwłaszcza o:

  • podrobach, w tym wątróbce gęsiej, wieprzowej i drobiowej
  • kaszance
  • pasztetach
  • czerwonym mięsie
  • indyku
  • jajach

Oczywiście żelazo znaleźć można również w produktach roślinnych. Do jego najlepszych źródeł zaliczamy orzechy, pestki dyni i słonecznika, soję, soczewicę, rodzynki, kakao oraz warzywa – szpinak, czerwone buraki, groch, fasolę czy brokuły.

Do swojej diety warto także włączyć produkty ułatwiające wchłanianie żelaza – przede wszystkim bogate w witaminę C. Dzięki niej pierwiastek jest szybciej dostarczany do przewodu pokarmowego i absorbowany przez organizm.

Najlepsze źródła witaminy C to owoce cytrusowe, papryka, truskawki, porzeczki, natka pietruszki i brokuły.

Podsumowanie: czy żelazo powoduje wypadanie włosów?

Tak, niedobory żelaza mogą powodować wypadanie włosów, dlatego ich uzupełnienie jest zalecane zarówno kobietom, jak i mężczyznom. Zwróć także uwagę na stężenie ferrytyny w organizmie, której rolą jest magazynowanie tego cennego pierwiastka.

Jeżeli chcesz ograniczyć problem, spożywaj większe ilości podrobów, czerwonego mięsa i jaj. Osobom znajdującym się na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej polecamy przede wszystkim orzechy, pestki dyni, kakao, szpinak, czerwone buraki oraz brokuły.


Źródła:

  1. Lal A. (2020). Iron in Health and Disease: An Update. Indian journal of pediatrics, 87(1), 58–65. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31520313
  2. Knovich, M. A., Storey, J. A., Coffman, L. G., Torti, S. V., & Torti, F. M. (2009). Ferritin for the clinician. Blood reviews, 23(3), 95–104. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18835072/

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *