Menu Zamknij

Ciasto z kaszy jaglanej „Rafaello”

Pokażę ci, jak zrobić niezwykle proste ciasto z kaszy jaglanej. Nie wymaga ono pieczenia oraz posiadania żadnych umiejętności kulinarnych. Koszt tego ciasta wyniesie Cię niespełna 10 złotych! Dodam, że jest niezwykle sycące, bowiem zawiera kaszę jaglaną, która syci i dodaje energii.

Wszystko, czego potrzebujesz, to kasza jaglana, wiórki kokosowe, miód lub coś innego do posłodzenia. Do dekoracji ciasta warto użyć np. kakao, wiórki kokosowe oraz płatki migdałowe. Dzięki temu nasz smakołyk nie tylko zyska atrakcyjniejszy wygląd, ale także smak.

Jaglane ciasto doskonale sprawdzi się na śniadanie czy na deser. Jest nieco kaloryczne, ale lepsza taka przekąska niż pączek czy baton. Ja zajadam się ciastem w towarzystwie kawy Cappuccino MCT, która pomaga mi zrzucić zbędne kilogramy – o efektach dam znać za jakiś czas, ale już jestem bardzo zadowolony! 🙂

Składniki na ciasto z kaszy jaglanej:

  • 1 szklanka suchej (niegotowanej) kaszy jaglanej,
  • 3 szklanki ciepłej, przegotowanej wody,
  • 1,5 szklanki wiórków kokosowych,
  • 3-4 łyżki miodu lub innego słodzika,
  • do dekoracji: kakao, płatki migdałowe,
  • opcjonalnie: aromat waniliowy lub migdałowy.

Wykonanie:

Na początek polecam pozbycie się „goryczki” z kaszy. Ja robię to w sposób następujący – kaszę wsypuję na sitko, a następnie przelewam wodą – raz zimną, raz wrzącą. Potem znowu zimną i znowu wrzącą. Taką kaszę możemy przesypać do garnka, w którym będziemy ją gotować.

Wiórki kokosowe wsypujemy do miski i zalewamy ciepłą wodą. Kiedy ostygną, blendujemy je przez około minutę, aż woda zmieni kolor na biały, czyli otrzymamy mleko kokosowe.

Wiórki zblendowane z wodą przelewamy do garnka, w której znajduje się kasza jaglana. Garnek przykrywamy pokrywką, doprowadzamy do wrzenia, a następnie gotujemy na wolnym ogniu przez około 15-20 minut do momentu aż kasza wchłonie cały płyn i będzie miękka (rozgotowana). Podczas gotowania kaszy nie należy jej odkrywać oraz mieszać. Nie powinna się przypalać. Kaszę należy ostudzić.

Ostudzoną masę należy ponownie zblednować do momentu aż uzyskamy bardziej jednolitą masę. Następnie dodajemy kilka łyżek miodu (polecam 3 lub 4). Na tym etapie warto sprawdzić, czy masa nie jest przypadkiem zbyt słodka lub za mało słodka. Można dodać kilka kropel aromatu waniliowego lub migdałowego.

Dno okrągłej blachy o średnicy ok. 20 cm lub mniejszej należy wyłożyć papierem do pieczenia. Następnie na blachę wykładamy ciasto i wyrównujemy jego powierzchnię. Górę ciasta można udekorować wykorzystując do tego np. kakao, wiórki kokosowe oraz płatki migdałowe (jak na zdjęciu).

Blachę z ciastem przykrywamy folią spożywczą i wstawiamy do lodówki w celu schłodzenia.

Dlaczego warto jeść kaszę jaglaną?

Kasza jaglana, jeszcze do niedawna była niemalże wyparta i mało kto po nią sięgał. Od kilku lat stosujemy ją coraz chętniej. Jej neutralny smak pozwala nam łączyć kaszę, tworząc danie słodkie, jak i wytrawne. Na Zdrowomaniaku będę sukcesywnie zamieszczać przepisy, w których z pewnością nie zabraknie tego składnika. A zatem, bądź czujny! 🙂

Wróćmy jednak do tematu: dlaczego warto spożywać kaszę jaglaną?

  • Jest lekkostrawna i nie zawiera glutenu – nie uczula.
  • Stanowi źródło cennych składników odżywczych, jak witaminy z grupy B, żelazo oraz miedź.
  • Hamuje rozwój stanów zapalnych – osusza błony śluzowe oraz ułatwia pozbywanie się śluzu, co przynosi ulgę przy katarze czy zapaleniu zatok.
  • Pomaga przywrócić równowagę kwasowo-zasadową organizmu.

A zatem: jedzmy kaszę jaglaną i nie bójmy z nią eksperymentować. Jeżeli masz jakieś pomysły, jak urozmaicić lub udoskonalić przepis, podziel się opinią w komentarzu. 🙂

Powiązane Wpisy

5 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *